„A játék során egy gyerek mindig átlagéletkora,
köznapi viselkedése fölé emelkedik; a játékban
olyan, mintha egy fejjel magasabb lenne önmagánál.”
Vigotszkij


Kövessen minket a Facebookon is!

Programjaink

Színházi foglalkozásunk


Bátorságpróba – Bátor és Kalamóna története

Színházi foglalkozás 1−3. osztályosoknak

Farsang ideje van. Erzsók néni, János bácsi és Borcsa kiszebábot készít a tél, a baj, bánat, betegség elmulasztására. Amíg dolgoznak, mesét mondanak.
A mese megelevenedik: Bátor és Kalamóna, a sárkány küzdelmét láthatjuk.
A nézők Bátor testvéreinek szerepébe lépve a főhőssel együtt győzik le a sárkányt.

Szereplők:

Rendezte – Lukács Gabriella


A játék lehetséges helyszíne a Marczibányi Téri Művelődési Központ
(1022 Budapest, Marczibányi tér 5/A),
de előzetes egyeztetés alapján más helyszín is lehetséges.

A játék időtartama: kb. 1 óra 30 perc.




Tanítási dráma


A SzínJátszóTér általános és középiskolás osztályok számára rendszeresen tart tanítási dráma foglalkozásokat. Érdeklődés esetén egyedi igény szerint egyeztethetők, illetve a Marczibányi Téri Művelődési Központban leköthetők az alábbi programok:


Nahi és a néma falu

műhelyfoglalkozás 3-4. osztályos tanulóknak

Az óra a toleranciáról, a másság elviseléséhez szükséges kompromisszumkészségről szól. A drámaóra Ámosz Oz: Hirtelen az erdő mélyén című regényének alapötletére épül – egy olyan faluról szól, ahonnan egy éjszaka elvándorolt az összes állat, az örökké gúnyolt Nahi vezetésével.

A foglalkozást követően negyedikes gyerekek írták a játékról >>

Foglalkozásvezető: Lukács Gabriella és Sallai Ferenc drámapedagógusok


Veszélyes vizeken

műhelyfoglalkozás 4-5. osztályos tanulóknak

Gyerünk, szálljunk tengerre! Legyünk a szenzációs luxusgőzhajó legénysége! Éljünk az óriási lehetőséggel: induljunk a gyorsasági versenyen, melyben a nyeremény és a hírnév a tét!

Foglalkozásvezető: Lukács Gabriella és Sallai Ferenc drámapedagógusok


Vészkijárat

játék az osztályon belüli megfélemlítésről felső tagozatosoknak

Egy „másik” iskola „másik” osztályáról játszunk, egy olyan közösségről, ahol az osztály egyik tagja rendszeresen zaklatja a közösség egy másik tagját.

Meddig tarthat az elnéző magatartás? Hol húzódik a felesleges árulkodás és az áldozattá válás határa? Mit tehet a közösség, ha azt túllépi a támadó?


A világ legdrágább nyakéke

műhelyfoglalkozás 10-11-12. osztályos tanulóknak

A történelem egyik leghihetetlenebb csalásáról játszunk. Egy szélhámosnő – mindenkit rászedve – a királyné nevében megvásároltatta magának a világ legdrágább nyakékét. Hogyan történhetett mindez?

A csalás mint jelenség: mozgatórugói, mikéntje; tudatos kommunikáció: a befolyásolás eszközeinek ismerete, felismerése és használata.

Foglalkozásvezető: Lukács Gabriella és Sallai Ferenc drámapedagógusok


Moldvai történet

műhelyfoglalkozás 10-11. osztályos tanulóknak

A szerelem mindent legyőz? De mi van, ha mégsem? Egy fiatal szerelmespár történetén keresztül nézzük meg, milyen buktatói lehetnek egy kapcsolatnak. Rómeó és Júlia története egy kicsit ma, egy kicsit közelebb hozzánk. Lehet-e jó vége?

Foglalkozásvezető: Lukács Gabriella és Sallai Ferenc drámapedagógusok



Ökológiai problémákkal foglalkozó programjaink


Ökoangyal és Nejlonördög

Interaktív ökoszínházi performance gyerekeknek a szelektív hulladékgyűjtésről

Szereplők: Lukács Gabriella és Robin László




A legelő

Ökodráma


Felső tagozatosoknak

A foglalkozás a játék nyelvén beszél napjaink égető társadalmi problémájáról, a közlegelők tragédiájáról.

Egy elképzelt falu lakosait játszva a résztvevők a közjó és az önérdek konfliktusát tapasztalhatják meg. Ami jó az egyénnek, kevésbé jó a közösségnek. A gyerekek a falusiak szerepében döntésre kényszerülnek: sikerül-e az adott közösségnek is megfelelő módon, a jövőre is gondolva boldogulniuk a lakosoknak, vagy felélik tartalékaikat?


Középiskolásoknak

A közlegelők tragédiája a fenntarthatóság szempontjából az egyik legégetőbb társadalmi probléma. Ezzel szembesíti a résztvevőket a játék, melyben átélhető közelségbe kerül a közjó és az önérdek konfliktusa. A a probléma egy elképzelt falu kontextusában születik meg, a megoldásokat szerepbe lépve hozzák meg a résztvevők. A játék hozadéka azonban ezen messze túlmutat, hiszen korunk aktuális feszültségeit érthetik és tapasztalhatják meg általa a diákok.


Felnőtteknek

Problémafelvető játék, amelyben a manapság rendkívül aktuális társadalmi csapdát, a közlegelők tragédiáját tapasztalhatják meg a résztvevők. Egy jól kidolgozott modellhelyzetet hozunk létre, ebben szembesülünk a közjó és az önérdek konfliktusával. Célunk, hogy sikerüljön olyan fenntartható megoldást találnunk, mely mindenkinek megfelelő.



A SzínJátszóTér kreativitásfejlesztő tanfolyama


Crea(c)tivity

10-13 éveseknek

A Crea(c)tivity foglalkozássorozat az Activity játékhoz hasonló tevékenységekre épül. Háromféle tevékenységet végzünk:

  1. A színjátszásban használt gyakorlatokat és játékokat alkalmazunk, hogy az „itt és most” kommunikációban legyünk gyorsak és kreatívak.

  2. Rajzolunk egyénileg és közösen, a vizualitás és a téri gondolkodás szintjén fejlesztve a kreativitást. Képrejtvényekkel fokozzuk a hatást.

  3. A verbális fejlesztést célzó szójátékok, beszélgetős játékok segítségével a nyelv szintjén válunk kreatívvá. Ebbe a sorba illesztjük a foglalkozásról foglalkozásra alkalmazott relaxációs technikákat, mivel ellazult állapotban nyitottabbak leszünk a szokatlan összefüggésekre, az új meglátásokra – ha úgy tetszik, kreatívabbakká válunk.

Célunk először is az, hogy segítsük a gyerekeket a belső képek megteremtésében. Ez a kreativitás (és még oly sok minden, például az értő olvasás vagy a jó memória) alapja. Manapság ez az a képesség, a képteremtés képessége, ami válságba jutott a mozgókép egyeduralma idején. Sok gyerek nem tanulja meg, hogyan vetítheti le magában az olvasott szöveg képeit, hogyan kapcsolhat össze egymástól látszólag távoli fogalmakat a vizualizáció segítségével. Így az együtt töltött idő első harmadában a belső képek megteremtését célzó játékok, gyakorlatok kapnak helyet.

Ezután a szabad asszociatív képességet fejlesztjük, vagyis azt, hogy a gyerekek képesek legyenek szabadon engedni a fantáziájukat, kitörjenek a megszokott gondolkodási sémák közül.

A tanfolyam utolsó része a célzott asszociációs képesség erősítését segíti, mivel összeköttetést létesítünk látszólag független, sőt egymástól távol álló egységek között – kreatívan gondolkodunk.


A sokféle tevékenységből adódóan a foglalkozás minden résztvevője sikerélményhez jut: ez roppant fontos a fejlődéshez. Vannak gyerekek, akik egy-egy területen fejlődnek látványosan, mások több szempontból is láthatóan kreatívabbak lesznek. Bátrabban állnak az újításokhoz, különös asszociációk révén érdekes összefüggéseket hoznak létre: új értéket teremtenek.


Valid CSS!   Valid HTML 4.01 Strict