Drámapedagógiai foglalkozásaink

Állandó foglalkozásainkat egy-egy osztálynak játsszuk. Az adott korosztály számára fontos problémákat, erkölcsi dilemmákat oldunk meg a gyerekekkel együtt, az ő véleményük, döntéseik alapján. A drámaóra alkalmas arra, hogy az osztályfőnök az iskolai órákon kívül, más szituációkban láthatja a gyerekek egymáshoz való viszonyát és a világról való gondolataikat. A megjelenő problémákkal a résztvevők a saját életükben is találkozhatnak. Az ő életükben megjelenő konfliktusok megoldásához, a problémák mindkét oldalról való megvizsgálásához kapnak segítséget a foglalkozás során, de mindehhez a szerep által nyújtott védelmet is megkapják. Így a számukra fontos dolgokról gondolkodhatnak, véleményt nyilváníthatnak, érvelhetnek, a saját értékrendjüket tehetik próbára, anélkül, hogy eközben felfednék magukat. Hiszen szerepben vannak, nem önmagukat játsszák.

Egy-egy foglalkozás időtartama kb. három tanítási óra.

A játék lehetséges helyszíne a Marczibányi Téri Művelődési Központ (1022 Budapest, Marczibányi tér 5/A), de előzetes egyeztetés alapján más helyszín is lehetséges, akár vidéken is.


Nahi és a néma falu

Komplex drámaóra 3–4. osztályosoknak az előítéletekről és a kirekesztésről

Készült Amosz Oz regénye alapján

„Különös hely a mi falunk. Ezen a településen sokkal nagyobb a csend, mint bárhol a világon: itt ugyanis egyáltalán nem élnek állatok. Se madár, se négylábú, de egyetlen rovar, béka, kígyó vagy giliszta sincs. A gyerekek soha életükben nem láttak semmi ilyesmit. A felnőttek azt is tagadják, hogy valaha léteztek. A tiltott erdőben pedig Nahi él, aki az Erdő Szelleme…”

Játsszuk a falubeli gyerekeket, és eredjünk a titkok nyomába!


Mentsük meg Zakariást a számítógéptől!

Komplex drámaóra 3−4. osztályosoknak a virtuális eszközök veszélyeiről

Miért jó, miért izgalmas a virtuális világ? Mit nem tud pótolni? Mikor van és mikor nincs szükség a kütyükre? − Manapság fontos kérdések, amelyeket fel kell tennünk, de az iskolai keretek között nem jut idő, hogy foglalkozzunk velük.

Mindeközben a gyerekek számára izgalmas játékot kínálunk: egy közösen megtervezett nyaralóhelyen lévő gyerekcsapatról játszunk. Mit tehet a közösségünk, ha egyik tagját beszippantotta a számítógép?


Már megint a számítógépnél ülsz?!

Komplex drámaóra 5−7. osztályosoknak a virtuális eszközök használatáról

Mi, felnőttek akár akarjuk, akár nem, akár üdvözlendő újításnak tekintjük, akár kárhoztatjuk – a számítógép és a mobiltelefon gyermekeink, tanítványaink legfontosabb tárgyai közé tartozik.

Vajon miért szeretik annyira? Mit tudnak a veszélyeiről? Hogyan gondolkodnak ezekről a dolgokról? A játék feltár, helyzetképet ad, a későbbi beszélgetésekhez támpontot nyújt, miközben a gyerekek tudatosságát növeli. Mert erről a témáról folyamatosan beszélgetnünk kell.


Veszélyes vizeken

Komplex drámaóra 4–6. osztályosoknak az érdekeink érvényesítéséről és a felelősségvállalásról

„Gyerünk, szálljunk tengerre! Legyünk a szenzációs luxusgőzhajó legénysége! Éljünk az óriási lehetőséggel: induljunk a gyorsasági versenyen, melyben a nyeremény és a hírnév a tét!” Vajon mit kezdünk a beérkező hírből adódó félelmeinkkel? Tudunk-e felelősségteljesen dönteni?

A foglalkozáson készült képek megtekintéséhez kattintson ide!


A Széna téri srácok

Rendhagyó történelemóra és komplex drámafoglalkozás az 1956-os forradalom és szabadságharc emlékére felső tagozatos osztályoknak

„Mi, a Széna téri grund bandájának tagjai fogadjuk, hogy harcolni fogunk a szabadságért!” A résztvevő osztály tagjai a Széna téri fiatalok szerepében átélhetik az akkori gyerekek és fiatalok helyzetét. Döntenek, feladatokat és problémákat oldanak meg a játék során az akkori gyerekek szerepébe lépve. Eközben mind a Rákosi-korszakról, mind a forradalomról bővítjük történelmi ismeretüket.

A Magyar Szabadság Éve
A programot az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulójára létrehozott Emlékbizottság támogatta.

Társulatunk a Magyar Szabadság Éve Sinkovits Imre pályázatán 18 foglalkozás megtartására kapott lehetőséget az 1956-os Emlékbizottság támogatásával. Partneriskoláink a következők:

  • Zsámbéki Keresztelő Szent János Iskolaközpont
  • Székesfehérvári Munkácsy Mihály Általános Iskola
  • Kalász Suli Általános Iskola és Művészeti Iskola, Budakalász
  • Sashegyi Sándor Általános Iskola, Művészeti és Rendészeti Szakközépiskola, Pomáz
  • Ward Mária Általános Iskola, Gimnázium és Zeneművészeti Szakközépiskola, Budapest

A foglalkozás a pályázati kereten kívül is leköthető, előzetes egyeztetéssel akár a Marczibányi Téri Művelődési Központban (1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a), akár házhoz megyünk az osztályhoz.


Vészkijárat

Komplex drámaóra felső tagozatosoknak az osztályon belüli megfélemlítésről

Egy „másik” iskola „másik” osztályáról játszunk, egy olyan közösségről, ahol az osztály egyik tagja rendszeresen zaklatja a közösség egy másik tagját. Meddig tarthat az elnéző magatartás? Hol húzódik a felesleges árulkodás és az áldozattá válás határa? Mit tehet a közösség, ha azt túllépi a támadó?


Moldvai történet

Komplex drámaóra 6–8. osztályosoknak a szerelemről

A szerelem mindent legyőz? De mi van, ha mégsem? – Egy fiatal szerelmespár történetén keresztül nézzük meg, milyen buktatói lehetnek egy kapcsolatnak. Rómeó és Júlia története egy kicsit a mában, egy kicsit közelebb a gyerekekhez… Lehet-e jó vége?

A foglalkozáson készült képek megtekintéséhez kattintson ide!


Út az ismeretlenbe

Komplex drámaóra 7−9. osztályosoknak az együttműködésről és a következetességről

Az újkori hajósok számára nagy kihívásokat tartogat a tenger, és nagy jutalmat ígér a királynő. Vállajuk a kalandot, de vajon a döntéseink során hűek tudunk-e maradni a kitűzött célokhoz?


Láncsztori

Komplex drámaóra 9–11. osztályosoknak a manipulációról

A történelem egyik leghihetetlenebb csalásáról játszunk. Egy szélhámosnő – Rohan bíborost és az udvari ékszerészt rászedve – Marie Antoinette nevében megvásároltatta a világ legdrágább nyakékét. Rohannal, akit a királyné soha ki nem állhatott, elhitette, hogy az uralkodónő pártfogoltja, sőt, titkos megbízottja lett. A csalás mint jelenség: mozgatórugói, mikéntje; tudatos kommunikáció: a befolyásolás eszközeinek ismerete, felismerése és használata.